Frissítve 02/01/29 - 00:10 E-mail > Webmaster E-mail > The HDMFC
The HDMFC
 

hírek | korábbi hírek | témák | dalszövegek | party képek | multimédia | playlists
bemutatkozás | andrew 'fletch' fletcher ✝ | martin l. gore | dave gahan | recoil | classic MODE series
klubinfó 17>22 | klubinfó 11>17 | klubinfó 05>11 | klubinfó 99>05 | klubinfó 93>99 | klubinfó 87>93



 
  THE SINGLES TOUR 86 > 98
 

Daryl Bamonte: "Tulajdonképpen furcsa, hogy amíg az együttesnek bő négy évre volt szüksége ahhoz, hogy összehozza az első gyűjteményes albumot ['The Singles 81>85'], addig a másodikhoz már háromszor ennyi idő kellett. Közel egy teljes generáció felnő ennyi idő alatt... A tények szerint a második periódus csak egy stúdió albummal tartalmaz többet, mint az előző... Joggal gondolhatnánk tehát, hogy a 'második hullám' talán kevésbé volt olyan megállíthatatlan, mint az első. Nos, ez így abszolút nem igaz! Mi hát akkor az igazság? A Depeche Mode örökös törekvése a 'még jobb' elérésére, és a hatalmas sikereket elérő album-periódusok kiszélesedése, találkozott az egyre növekvő rajongótábor koncertszomjával szerte a világon. A magyarázat egyszerű: a körök kiszélesedtek...


Depeche Mode 86>89
1986-ra irigylésre méltó helyzetbe kerül az együttes. Az újságírók [végre] szakmai szemmel kezdik szemlélni őket. Mi több, elkezdik elismerni a fiúk munkáját, így a Depeche Mode végre megkapja a régóta megérdemelt megbecsülést. Megszületik a döntés is. A csapat újra a berlini Hansa Studios mellett dönt és tovább folytatja a munkát a sikeres Daniel Miller / Gareth Jones párossal. A 'Black Celebration' számai, kiváltképp a kislemezes 'Stripped', sokkal komorabb hangulatot vonultatnak fel, mint az előző albumok. A banda eddigi legnagyobb turnéjára indul, amely a koppenhágai Valby Stadionban zárul. A turné közben, Los Angelesben készül el az 'A Question Of Time' klipje. A videó készítője Anton Corbijn. Fontos mozzanat, fontos közreműködő...

1987 elején Martin újabb demókat készít londoni stúdiójában. A varázs megőrzésének érdekében a csapat elhatározza, hogy szakít a szokásos production teammel és Dave Bascombe producersége mellett dönt. Daniel Miller jószándékú nyomása áll a háttérben... A változás szele eléri a stúdiót is. A Hansa helyett a párizsi Guillame Tell Studios kap szerepet. A tavasz elején megjelenő 'Strangelove' méltán prezentálja az őszi 'Music For The Masses' album hangulatát. Azt a hangulatot, amely egy hatalmas világkörüli turnéban teljesedik ki. Egy koncertkörút, amelyen felvonulnak a múlt és jelen számai... Egy koncertkörút, amely októberben kezdődik Spanyolországban és a következő év júniusában zárul egy hatalmas stadion koncerttel. 1988. június 18-án több mint 72.000 ember éli át a 'csodát' a Rose Bowl-ban. Zene a tömegeknek - mindenképpen!

1989-ben napvilágot lát '101' címmel a befejező koncert. A D.A. Pennebaker rendezte mozi- & videófilm, illetve az Alan Moulder mixelte koncertlemez bemutatója után a banda azonnal új stúdió album munkálataiba kezd. Újra egy fontos mozzanat, illetve egy fontos közreműködő: a producer szerepében Flood tűnik fel. Martin dalai új területek felett szárnyalnak, új stílus születik, a mondanivaló elmélyül és kiszélesedik. A milánói Logic Studiosban eltöltött 7 hét eredményén Francois Kevorkian teszi meg a befejező munkálatokat. A 'Personal Jesus' a helyére kerül.

Mindenki más bepánikolt volna -pláne a house zene ősapjának mondott együttes- azon, amilyen irányba elindul a dance zene a '80-as évek végén. Trendkövető albumra volt szükség! Nem így a Depeche Mode! Ők egy rendhagyó és maguknak [és millióknak] tetsző albumot készítenek. Augusztus végére a dániai Puk Studiosban körvonalazódik ki a 'Violator'. A londoni The Church-ben végzik a végső simításokat, Francois Kevorkian mixer segédkezése mellett. A 'Violator' 1989 Karácsonyára készül el. A 'Personal Jesus' közben beveszi a US Top 30-at...


Depeche Mode 89>92
A '80-as évek befejeztével úgy tűnik a Depeche Mode szakít a múlttal. Ha létezett is pre-koncepció vagy skatulyázás az együttessel kapcsolatosan - most a múltba vész. Az évtized végével a csapat búcsút int a '80-as évek hangzásának. 1990 februárjában kerül kiadásra az 'Enjoy The Silence', amely Amerikában rögtön Top 10-es sláger lesz! Csakúgy, mint a világon bárhol. Hatalmas siker, szinte erőfeszítés nélkül. Anton Corbijn rendezése nyomán Dave, a 'Király' vezetésével a Depeche Mode megkapja első Grammy díját. Az 'Enjoy The Silence' az év legjobb kislemeze lesz. A 'World Violation Tour' a 'Music For The Masses Tour' rövidített és egységesített változata lesz. Amerikán és Európán kívül persze nem maradhat el Japán és Ausztrália sem. A banda először játszik a hatalmas Giants Stadionban New Yorkban, de a nyugati parton élő rajongók érdeklődésének köszönhetően sikerül két teltházas koncertet adni a los angelesi Dodgers Stadionban is. A siker, akár egy hógolyó, csak növekszik... a 'Policy Of Truth' lesz a harmadik sikerszám a 'Violator' albumról. A Depeche Mode diadalmenetben tér vissza hazájába, hogy lezárja a 'World Violation Tour'-t három-három koncerttel a londoni Wembley Arena-ban és a birminghami NEC-ben...

1991 az első pihenő évnek bizonyul az előző évek történéseiben megfáradt, ámde kihívásokra kész négy ember egyéni életfelfogásának bemutatásában. Hármuknak már gyermeke is született, úgyhogy éppen itt az ideje egy kis pihenésnek. Martin előtt áll a feladat, hogy egy 7 millió példányban eladott lemez árnyékában, és a várakozások ellenére, alkosson valami újat. Olyan új hatások alatt, mint a gospel, megszületik egy rockosabb hangzás az 'I Feel You' prezentálásában.

Flood újra a fedélzetre lép a producer szerepében. Új ötletekben pedig nincs hiány - egy hatalmas, Madrid melletti villát rendez be stúdiónak az együttes. 1992 februárjában újra összeáll a csapat és kezdetét veszi a munka Spanyolországban. A felvételi időszak néha nehézkesen telik, hiszen a csapat ugyanabban a villában lakik, ahol a munka folyik... Előnyként talán csak a sok szoba szolgál. Alan dobtehetsége -amely az új hangzás egyik alapja- fantasztikusan betölti a villa disco helységének űrjét. Augusztus új visszatérést jelent a hagyományos stúdió munkához, ezúttal Németországban. A hamburgi Chateau Du Pape stúdióban körvonalazódik a 'Songs Of Faith And Devotion' album.
Flood és a többiek rengeteget dolgoznak azért, hogy szeptemberre mixelésre kész legyen a lemez. Két stúdiót is lefoglal magának a csapat a londoni Olympic Studios-ban. Amíg Mark 'Spike' Stent a felső emeleten mixel, addig a többiek tovább folytatják a felvételeket az alagsorban. A felvételi időszak, amely érdekes élményeket hoz... Martin, amint elsőre és élőben felénekli a 'One Caress'-t a 28 tagú vonós zenekar kíséretében... Hildia Cambell és Samantha Smith, amint háttér gospelt énekelnek a hip-hop hibridhez, a 'Get Right With Me'-hez... Dave, aki mindenképpen magáénak akarja tudni ezt a számot, jóllehet eredetileg Martin énekelte volna... A dal, amelyik új lehetőséget jelent Dave-nek. A dupla munkatempó lehetővé teszi, hogy időben elkészüljön minden. A mixelés és masterelés már év végén zajlik.

Depeche Mode 92>94
1993 januárjában a Depeche Mode Los Angelesben forgatja az 'I Feel You' videót, amely még az Anton sztenderdhez képest is provokatívra sikeredik. Az együttes karrierjének és optimizmusának sem az Öböl háború, sem az úgynevezett recessziós gazdasági időszak nem tud gátat szabni. Az 'I Feel You' mind grunge, mind pedig dance körökben elismerést arat - fényezve ezzel az együttes hírnevét. Közben pedig eljön az új turné ideje is, azé a turnéjé, amelyhez képest az előző két turné csak nyári szabadságnak tűnik... A szűk három hónapos európai turné közben jelenik meg a 'Walking In My Shoes' kislemez, amely nagyban elősegíti a 'Songs Of Faith And Devotion' nagyszerű, 5 millió példányszámos értékesítését. Az európai turné megintcsak diadalmenet. A londoni Crystal Palace sport stadionban tartott zárókoncertet 36.000 ember éli át. A nagylemezről kimásolt harmadik kislemez a 'Condemnation'. A dalhoz kétféle videóklip társul. A hagyományos klipet Magyarországon, a pusztában forgatják, míg a koncertváltozat a később megjelenő 'Devotional' koncert videóhoz készül. 1993 őszén veszi kezdetét az észak-amerikai turné. 1994 januárjában megjelenik a negyedik kislemez, az 'In Your Room' Garbage féle [Butch Vig] változata, amelyhez Anton megintcsak Los Angelesben forgat videót...

Depeche Mode 94>98
1994 beköszönte még mindig turné közben találja az együttest. Az eddigieknél izgalmasabb 'Exotic Tour' először juttatja el a bandát Dél-Afrikába, a Fülöp-Szigetekre és Dél-Amerikába is. Ezeddig csak Mexikóig jutott el koncertezni a csapat. A 33 további észak-amerikai fellépésből álló sorozat 14 hónap hosszúságúra tolja ki a turnét. A turnét, amelyet nehezen ugyan, de mindenki túlél. Sokat hallani a hosszúra nyúlt 'Devotional / Exotic Tour' negatív oldaláról, amelyben sok igazság van, de talán még több feltevés. Egy a lényeg: fantasztikus album született és brilliáns élő-koncerteket láthattunk. Legalábbis egy igaz Depeche Mode rajongó így emlékszik...

15 év elteltével -néhány együttesnek ez bőven túl van a fennállási idején is- az állandó stressz megbosszúlja magát... egy emberen legalábbis. Alan Wilder -aki ha nem is a kezdetektől, de a sorsformáló években mindenképpen jelen van- úgy dönt, elhagyja a Depeche Mode-ot. A sajtónyilatkozat 1995. június 1-én, Alan 36. születésnapján lát napvilágot.

Ugyanennek az évnek a végén, a sok pusztító hatás ellenére, a megmaradt három tag beveszi az Eastcote Studios-t és megpróbálja a lehetetlent: új album előkészületeibe kezd az embert próbáló 'Devotional / Exotic Tour' után. A felvételi időszak nem megy könnyedén. A felvételek az Eastcote-ban, a londoni Sarm Studios-ban és az Abbey Road-on, majd az Electric Ladylandben folynak New Yorkban. Tim Simenonra esik a produceri választás. A felvételek egész 1996-ban folynak. A stílus körvonalazódása során eltávolodás figyelhető meg a S.O.F.A.D.-on használt 'hagyományos' hangszerektől az elektronikus hangszerek felé. Az elektronika felé, amely az előző évtizedben olyannyira jellemezte a Depeche Mode-ot.

1997-ben jelenik meg az 'Ultra', amelyről két sikeres kislemez is születik a 'Barrel Of A Gun' és az 'It's No Good' személyében. Két szám, amely mind stílusában, mind hangzásában és képi megjelenítésében messzemenően eltér egymástól. Mindkét szám hatalmas sikernek örvend, és jóllehet az együttes úgy dönt az albummal nem turnézik, az 'Ultra' 4 milliós eladási statisztikája frenetikus sikerként értékelhető. A 'Home' és a 'Useless' single-k négyre egészítik ki az albumról kimásolt kislemezek számát, bizonyítván az album mondanivalójának mélységét, amelyre bizony nem sokan számítottak már.

Az utazásunk során elértük az 1998-as évet. 18 év elteltével, egy izgalmas karrierrel a háta mögött a Depeche Mode továbbra is új számokat ad ki. Méghozzá páratlan számokat. Az 'Only When I Lose Myself' egy érzelmes, őszinte dal, amely a történet mintegy lábjegyzetéül szolgál.

Mindenképpen időszerű pillanat az ünneplésre..."